VR:n palvelua ja rapistuvaa liikennekuria

Tiedätkö, minkä takia VR käyttää aikataulussa Pendolino-vuoroista tyyppimerkkiä S? Alkuaineen merkki S = rikki ja kuvaa hyvin Pendolinoja. Ne osoittivat jälleen luotettavuutensa. Yksi hyytyi Pohjanmaan radalle metsätaipaleelle Parkanon eteläpuolelle. Sen jälkeen koko Pohjanmaan radan liikenne oli tietysti sekaisin.

Olin viikonloppuna Oulussa katsomassa pojanpoikaamme. Maanantain työtehtävät edellyttivät pääsyä ajoissa kotiin. Kun sattumalta huomasimme netistä, että Oulun junia oli peruttu. Alkoi selvittely oman junamme tilanteesta. VR:n kotisivut eivät siitä tienneet mitään. Niinpä soitto VR:n asiakaspalveluun. Puhelinpalvelu oli luonnollisesti ruuhkainen ja sain odottaa pitkään (1 €/puhelu + pvm). Lopulta ystävällinen asiakasneuvoja vastasi. Hän ei osannut sanoa tilanteesta mitään. ”Jos teillä on internet käytössänne, seuratkaa tietoja sieltä. Niin minäkin teen!”  

Jäin miettimään VR:n asiakaspalvelua. Puhelinpalvelu oli ystävällistä, mutta kun heillä ei ollut asioista tietoa. Mielestäni junien logiikka on aika yksinkertaista. Liikennesuunnittelijalla täytyi olla tiedossa iltapäivällä kuinka monta runkoa oli Oulussa tai matkalla sinne, jotka on mahdollista lähettää etelään päin. Edes alustava ennakkotieto ajettavista ja peruutettavista vuoroista VR:n kotisivuilla olisi helpottanut tilannetta.

Päättelimme, että viikonlopun junat ovat peruutettujen vuorojen takia täynnä. Huolimatta lipuistamme, voisimme joutua seisomaan junassa, jos Pendolino korvattaisiin toisella rungolla. Tavaroiden kanssa sellainen, usean tunnin junamatka ei kiehtonut. Päädyimme vuokraamaan henkilöauton ja tulimme sillä. Juna lähti lopulta 1 h 50 min myöhässä, mutta me olimme aikaisemmin perillä.

Liikennekulttuuri oli aika villiä 4-tiellä. Satoi ja liikenne ruuhkautti tiet. Matkalla näin viisi ”tyylikästä” ohitusta keltaisen sulkuviivan yli. Eräskin Audi teki kaksi ohitusta saman sulkuviivan alueella. 80 km/h alueella pari pakettiautoa ei suostunut noudattamaan nopeusrajoituksia ja koukkaili sulkuviivan yli. Tämä aiheutti jarrutuksia ja nykimistä jonossa ja vaaransi muiden tielläliikkujien turvallisuuden. Kovin heikolta liikennekuri vaikutti. Joillakin tuntuu olevan kiire kuolemaan. 

3 kommenttia artikkeliin “VR:n palvelua ja rapistuvaa liikennekuria”
  1. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Pendoliino on ollut susi jo syntyessään, vaikkakin se on rakennettu suomessa. Runko tehtiin Otamäen kaivosjäänteeseen perustetussa konepajassa ja sisustus ja sähkö yms tekniikka VR:n omalla Pasilan konepajalla. Loppupäätä sarjasta tehtiin yhä enemmän Otamäessä.

    Pendoliino on suunniteltu etelän maihin siksi siinä on paljon sähkövikoja.

    Sitä myös yritetään käyttää toisin kuin muualla Euroopassa eli kytkeä ja katkoa linjalla. Tätä ei edes yritetä muualla kuin täällä. Euroopassa rungot kulkevat kokopitkinä ja kytkennät ja irrotukset tehdään varikolla. Siinä on myyntimiehet myyneet ominaisuuden jota oikeasti ei ole olemassakaan. Systeemi kun ei toimi , niin se ei toimi.

    Lisäksi pendon tekniikka on perin vanhanaikainen, se on kardaanivetoinen kuin meittin lättähatut aikoinaan.

    Se on viimeinen henkilöjunatyyppi jota Suomessa on tehty ja kaikki sen jälkeen on tilattu ulkomailta joissa kaikissa on ollut vaikeuksia saada ne talvella toimimaan.

    Ennen kaikki tehtiin kotomaassa ja VR:n omilla konepajoilla.

  2. avatar Kari Ventola sanoo:

    Tunnut Erkki olevan tämän alan asiantuntija, kun osaat kommentoida näin tarkasti Pendolinoja.

    t. Kari

  3. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Karille!

    Noin 25 vuotta Pasilan konepajalla opetti jotain, jopa junistakin. Eläkkeelle lähtiessä ehdin vielä kattella pentojakin.

    Jos vielä joskus satut matkustamaan vanhoissa sinisissä matkustajavaunuissa, joita tehtiin pajalla alkaen 1964 jonnekin 80-luvun lopulle, todennäköisesti kolkottelet tekemäni telin päällä ja ihan turvallisesti ykskään ei oo hajonnu.

    Sillon tehtiin ”hyvä työ omaan taloon”.

Jätä kommentti

css.php