Olen rikollinen

Tutkiva journalismi on viime aikoina kaivellut esille poliitikkojen rikkomuksia. Yleensä tiedostusvälineet ovat onnistuneet paljastuksissaan erästä lautakasajupakkaa lukuun ottamatta. Kun asian tilaa on vähän saatu paljastettua, niin epäilty on yleenä kiistänyt asian tai vähätellyt sitä. Kuitenkin asiaa on pyöritelty pitkään mediassa ja siinä on paljastunut jatkuvasti uusia piirteitä. Tästä opimme, että on paras tunnustaa heti rikkomuksensa. 

Koska olen mukana kunnallispolitiikassa, haluan säästää tutkivan journalismin vaivoja ja paljastaa heti rikkeeni. Vanhempi konstaapeli Pennanen on lähestynyt minua kirjeellä. Autollani on ajettu Kehätie 1:llä 86 km/h sallitun 80 km/h alueella. Myönnä rikkeeni. Oli kiire tilaisuuteen ja aikaa oli niukasti. Kaasujalka oli liian raskas, eikä nopeusrajoituksia tullut riittävästi seurattua. Huomautus on ehdottomasti paikallaan.

Jos tästä asiasta haluaa löytää edes jotain positiivista, niin nopeusylitys ei ollut samaa luokkaa kuin kansanedustaja Maria Guzenina-Richardsonilla.  

Poliisi on tiukentanut liikenteen nopeusvalvontaa. Nyt puututaan ylinopeuksiin entistä herkemmin ja yhdenmukaisella tavalla eri puolilla maata. Rikesakko määrätään, jos sallittu nopeusrajoitus ylittyy 11 km/h:lla. Autoilija saa huomautuksen, jos ylitys on 6-10 km/h.

Liikenneturvallisuus on tärkeä asia. Nyt minäkin tiedän, että keskinopeuden aleneminen kolmella kilometrillä tunnissa maantiellä 80 tai 100 km:n nopeusrajoitusalueilla vähentää henkilövahinko-onnettomuuksia noin 10 %.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana maantieonnettomuuksissa on loukkaantunut noin 50.000 ihmistä. Jokainen loukkaantunut ja kuollut on liikaa. Vahingot päätyvät vakuutusjärjestelmän kautta meidän kaikkien autoilijoiden maksettaviksi.

Poliisi tekee arvokasta työtä liikevalvonnassa. Noudatetaan nopeusrajoituksia ja ollaan varovaisia näillä liukkailla talvikeleillä pakkaslumen pöllytessä.

Jätä kommentti

css.php