Pendolino pysähtyy Hämeenlinnassa!

Viime junamatka oli taas mielenkiintoinen kokemus VR:n palvelusta. Pahaa aavistamatta matkasimme toivossa, että olisimme aikataulun mukaan Oulussa. Junanvaihto Tampereella tapahtui lähes aikataulussa.

Ylivieskassa totesimme, että olimme noin 40 minuuttia aikataulusta myöhässä. Konduktööri ilmoitti saman kuulutuksessaan. Hän totesi junan olevan todennäköisesti saman verran myöhässä Oulussa. Se oli toive, joka ei toteutunut.

Viimeisen runsaan tunnin junamatkan aikana myöhästyimme lisää vielä runsaat 40 minuuttia. Pendolinomme oli jatkuvasti väistöraiteella ja päästi tavarajunia ohitse. Junamme ajonopeus oli alhainen.

Paluumatkalla samat viivästykset toistuivat. Osa vaihtojunista odotti matkustajia, mutta joidenkin matkustajien suunnitelmat muuttuivat radikaalisti. Hämeenlinnaan tulijoiden ei tarvinnut vaihtaa Tampereella IC:hen, vaan Pendolino pysähtyi tyylikkäästi Hämeenlinnaan! Hyvä niin. Meitä jäi asemalle kourallinen.  

Palvelua paremmaksi

VR:n palvelussa on edelleen kehittämisen sijaa. VR:llä on kyllä tiedossa, että nopeudet on routavaurioiden vuoksi pudotettu rataosalla. Ilmoitetaan ne VR:n kotisivuillakin. Itse en huomannut käydä ennen matkalle lähtöä sivuja katsomassa. Konduktööri olisi hyvissä ajoin voinut ilmoittaa tiedossa olevan viivästymisen. Aikataulut on jouduttu laskemaan uusiksi, joten tuloajat olisi voinut ilmoittaa arvioidun todellisen eikä aikataulun normaalin ajonopeuden mukaan. Jatkokuljetuksemme odotteli nyt pitkään Oulun asemalla tyhjän panttina.

Rautatievastuuasetus on tuonut VR:lle velvoitteita junien ollessa myöhässä. Näistä konduktööri ei kertonut mitään. Hyvä asiakaspalvelija olisi pahoitellut viivästymistä ja kertonut sen syyn matkustajille. Samalla heille olisi voinut kertoa, miten VR haluaa kompensoida asiakkailleen myöhästymisen ja toivottaa matkustajat tervetulleiksi junaan jatkossakin.

Panostus rataverkkoon

Näistä myöhästymisistä ei voi syyttää VR:ää vaan Ratahallintokeskusta ja huonoja, routivia rataosia. Kaiken tämän jälkeen en ihmettele VR:n päätöstä maksaa Ratahallintokeskukselle avustusta Seinäjoki-Oulu radan peruskorjaamiseksi. 

Pendolinossa pyörii mainos, miten junamatka on ympäristöystävällinen ja mukava. Junassa voit tehdä työtä, rentoutua, ruokailla, lukea, yms.. Ehdotan, että mainokseen liitetään uusi sivu: Tätä kaikkea voit tehdä tunnin kauemmin, kun junat ovat myöhässä.  

4 kommenttia artikkeliin “Pendolino pysähtyy Hämeenlinnassa!”
  1. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Terve Kari!
    Konnari ei välttämättä tiennyt muutoksista. Olen useammankin kerran taivastellut heidän kanssaan ihan pihalla olevaa VR:n tiedotuspolitiikkaa.
    Viimeksikin junassa kuuluteltiin routavaurioista, joka viivytti 11/2t junamme aikataulua. Todellisuudessa Iittalan lähelle simahti se Pendolino.
    Varsinainen suorittava porukka joutuu koville pahasti ontuvasta tiedottamisesta.
    Tökeröä, jos tiedotuksista vastaava kuvitteli, että aiheuttaa paniikkia matkustajissa, jos kerromme totuuden.
    Tiedotusmentaliteetti on silloin perestroikka-aikataulutettu.
    Ajan tasalla olevat firmat ovat tajunneet, että elämme nettiajassa, jolloin on turha pistää päätä pensaaseen.
    Eläkäämme toivossa, että VR tuosta alennustilastaan vielä toipuisi.
    T. Riitta

  2. avatar Kari Ventola sanoo:

    Terve Riitta,

    Yhdyn ilomielin toivomukseesi kommentin lopussa.
    T. Kari V.

  3. avatar S II sanoo:

    Pitäneekö edelleen paikkansa tieto, että tämä ”nopea” pendolino ei yhä vieläkään ehdi pysähtymään läänin pääkaupungissa? Miksi ihmeessä se ehtii seisomaan Tikkurilassa 20 min?

    Nykyinen touhu on melko ala-arvoista: lippu kyllä rahastetaan vaikkei ole mitään hajua perille pääsystä…Eikä kaikki voi olla aina rataverkon tai lumen tai pakkasen syytä! Onhan sitä talvea ollut ennenkin. Kuka keksi hankkia tänne tekniikkaa, joka ei kestä säätä? Onko säästetty oikeassa kohdassa? Asiakkaat ovat tunnetusti veeärrälle vain haittaa eli kustannus ja se näkyy palvelun laadussa.

    S Kakkonen

  4. avatar Kari Ventola sanoo:

    Terve SII,
    ”Nopea” pendolino pysähtyy kokemukseni mukaan Hämeenlinnassa, kun se on riittävästi myöhässä. Muutoin matkaamme IC:llä ja vaihdamme muilla asemilla pendolinoon.
    T. Kari V.

Jätä kommentti

css.php