VR:n aikavarkaus

Eilen pääsin pitkästä aikaa nauttimaan VR:n tarjoamista julkista palveluista. Päivästä muodostui ikimuistoinen.

Kävin aamupäivällä Helsingissä työmatkalla. Menomatka sujui suunnitelmien mukaan. Paluumatkalla alkoivat hankaluudet. Aluksi lähtevän IC:n lähtöaikaa siirrettiin mutaman minuutin välein. Kun lähtö oli 45 minuuttia myöhässä, ilmoitettiin, ettei vuoroa ajeta veturin rikkoontumisen vuoksi olleenkaan. Iltapäivän tiukasta aikataulusta hävisi tunti vetelehtimiseen Pasilan asemalla. Koko ohjelma meni uusiksi.

Illalla lähdin lapsien perheitä tapaamaan. Valitsin nopeimman yhteyden, jossa menen Tampereelle IC:llä ja jatkan Pendolinolla Ouluun. Koska paikkoja Tampereelta oli vain 1-luokassa, päätin kerrankin nauttia matkustusmukavuudesta.

Kaikki sujui Tampereelle normaalisti. Siellä sitten tulikin ilmoitus, että Pendolino on tunnin myöhässä. Tampereella paljastui, että koko liikenne on sekaisin. Pohjoisesta ja idästä tulevat junat olivat 15-30 minuuttia myöhässä. Ainut normaali oli kuulutus muuttuneesta lähtöajasta.

Tampereelta lähdimme 1,5 tuntia myöhässä. Pendolinosta tuli tavallinen juna, joka väisteli muita ja pysäshtyi joka maitolaiturille. Ouluun saavuimme 2,5 tuntia myöhässä.

Positiivista matkassa oli, että sain tappaa aikaa 1. luokassa, vaikka yhtään aikaisemmin en ollut perillä. Aikomukseni oli olla perillä inhimilliseen aikaan. Nyt olin määränpäässä  seuraavan vuorokauden puolella.

Yhden päivän aikana VR varasti 3,5 tuntia ajastani. Aikookohan se korvata ajan minulle jotenkin?

Maaliskuun lopussa Norwegian aloittaa halpalennot Ouluun. Taidan valita sen ensi kerralla. Ehkä olen ensi kerralla nopeammin ja edullisemmin perillä.

Kommentti artikkeliin “VR:n aikavarkaus”
  1. avatar Pimu sanoo:

    Rautateitä pitäisi Suomessa käyttää pelkästään henkilölähiliikenteeseen suurimpien kaupunkien lähialuiella ja pidemmät matkat hoitaa joko lentämällä jos on kiire tai muuten linja- ja henkilöautoilla. Kuten tänä ja edellistavena on turhan kokreettisesti saatu todeta niinkaukojunaliikenne on turhan herkkää pienille (paikallisille) häiriöille, jotka helposti pistävät raideliikenteen aikataulut sekaisin koko maassa. Toisaalta ratojen ylläpito siinä kunnossa että junalla voi ajaa yli 200km/h nopeuksia tulee järkyttävän kalliiksi.

Jätä kommentti

css.php