Lentämisen kadonnut hohto

Olen blogissani suominut VR:n junien myöhästelyä. Uhkasin käyttää lentokonetta seuraavalla Oulun matkalla. Nyt sekin on testattu.

Nyt on lupa lentää halvalla kertoo Norwegian mainos Oulun lentoaseman ovessa. Kilpailu Oulun reitillä on painanut lippujen hinnat alas. Halvimmilla hinnoilla lentäminen ei ole paljonkaan junaa kalliimpi vaihtoehto. Tietysti Hämeenlinnan seudulta matkustettaessa on lisättävä matkustuskustannuksiin matka lentoasemalle ja asemalta sekä auton parkkimaksu.

Sinänsä mukavan lentämisen haittana on pitkähkö valmistautumisaika lennolle. Aina kun olen ollut lentoasemalla turvatarkastuksessa on ollut jonoa. Turvatarkastus on välttämätön, mutta yhteiskunnalle kallis operaatio, joka haittaa matkustajien elämää. Kiitos Osama bin Ladenin ja hänen hengenheimolaistensa.

Turvatarkastuksessa joudut riisuutumaan. Ongelmana on saada kaikki tavarat läpivalaisuun, kun samaan aikaan housut meinaavat pudota. Vyökin kun halutaan läpivalaista. Matkustaessa on myös tarkoin mietittävä, mitä käsitavaroissa voi kuljettaa nykyisten nesterajoitusten aikana. Nykyiset perhekäyttöön tarkoitetut hammastahna- ja hiusgeelituubit on laitettava ruumaan. Se tietää pidennettyä odotusaikaa määräasemalla.

Aikaisemmin lentokoneessa oli ns. ilmainen ruoka- tai kahvitarjoilu. Ilmainenhan se ei ollut, vaan asiakas maksoi sen lipun hinnassa. Nyt tarjoilu on viety minimiin. Kahvia teetä, mehua tai vettä saat, mutta ilman edes pikkuleipää. Jos haluat jotain syötävää saat kaivaa kuvettasi.

Myönteistä itse lennolla oli matkustusmukavuus ja aikataulujen pitävyys. Olimme jopa muutaman minuutin etuajassa perillä.

Koneessa oli myös väljyyttä matkustaa. Itse asiassa olen huolissani Finnairin osakkeenomistajien puolesta. Käyttämäni vuorot eivät jättäneet rahaa kannattavuusongelmissa kamppailevan yhtiön kassaan. 

2 kommenttia artikkeliin “Lentämisen kadonnut hohto”
  1. Huoli Finnairin kannattavuudesta tulee minunkin mieleeni joka kerta kun puhutaan lentomatkailusta. Halpalentoyhtiöt jotka ovat rantautuneet Suomeenkin myyvät matkoja ihan pilkkahintaan. Jos haluaa viikonlopuksi Eurooppaan niin Wizzair ja Ryanair mahdollistaa sen muutamalla kympillä. Kumpikin lentää Tampereelta, joka vielä on nopea ja helppo kenttä, parkkimaksutkin puolet siitä mitä Helsinki-Vantaalla.
    Finnairin johdon pitää olla fakiireita, että pärjäävät tässä kilpailussa, ja Suomelle on aivan välttämätön oma kansallinen lentoyhtiö. Toisaalta mitäpä tässä asiakkaat suree Finnairin menestystä, koska ei työntekijätkään sitä paljon arvosta. Saa nähdä ketkä Finnairilla tänä keväänä lakkoilee.

  2. avatar Pimu sanoo:

    No ne varmaan lakkoilee, joiden työehtoja Finnairin johto on seuraavaksi yksipuolisesti heikentämässä.

    Finnairille olisi oiva piristysruiske siinä, että lakattaisiin tukemasta kaukojunaliikennettä sadoilla miljoonilla euroilla (lukuun laskettu korjausinvestoinnit ratoihin yms. kulut) ja hoidettaisiin Suomessa pidemmät matkat lentokoneella ja lyhyemmät linja-autoilla. Ei Suomen väestöpohja pysty millään ylläpitämään kalliita kaksinkertaisia organisaatioita ja infrastruktuureja maan sisäisen kaukoliikenteen hoitamiseksi.

Jätä kommentti

css.php