Selvityksiä

Hallitus on päässyt sopuun kuntaliitosselvityksen kriteereistä. Rajat on asetettu taitavasti korkealle siten, että vain harva kunta voi välttyä selvitykseltä. Vaikka oman kunnan edellytykset täyttyisivät, niin naapureiden vuoksi pitää olla mukana, jotta toiminnallinen kokonaisuus selviää, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin.

Ministeriö saa haluamansa selvitykset. Jolleivät kunnat tee sitä, niin valtion selvitysmies laatii selvityksen. Yhdistymisselvityksiä syntyy, mutta mitä sitten? Mikä on lopputulos?  Kyllä maailmaan selvityksiä mahtuu ja on niitä tehty ennenkin. Jos selvitykset eivät johdan mihinkään konkreettiseen muutokseen, ei niillä ei ole mitään merkitystä. Ne ovat vain resurssien tuhlausta. Hallituksella on kuntaliitoksiin toki porkkanoita ja kiristysmahdollisuus valtionosuuksien avulla, jos se haluaa niitä käyttää. Pakkoliitos on jo sitten poliittisesti paljon hankalampi asia.

Edelleenkin hallituksen näkökulma on mielestäni liian yksioikoinen, jopa virheellinen. Suuruuden ekonomia ei toimi kaikissa palveluissa. Joissakin asioissa suuruus tuo hitautta ja turhaa byrokratiaa. Rajojen liikuttelu ei muuta huoltosuhdetta. Kuntaliitos ei myöskään mahdollista toimintojen rationalisointia, kun henkilöstöllä on irtisanomissuoja. Miksi vielä puhutaan kuntaliitosselvityksistä, kun pitäisi tarkastella palvelutuotantoa ja sen turvaamista?

Selvitysten tekemistä vaikeuttaa tällä hetkellä, että kaikki perusasiat eivät ole tiedossa. Kunnan suurimman hallintokunnan perusturvan toimialan järjestelyt ovat auki. Sairaanhoitopiirit on päätetty lakkauttaa. Peruskuntien pitäisi järjestää erikoissairaanhoito, mutta ne ovat vaativaan sairaanhoitoon liian pieniä. Minne raja vedetään yliopistosairaaloiden kanssa on avoin.

Selvityksiä ja hankkeita tehdään myös kuntien omista aloitteista. Hämeen liitto on päättänyt käynnistää kuntien esityksestä selvityksen erikoissairaanhoidon järjestämisestä Kanta-Hämeessä. 

Hämeenlinna päätti oman seudullisen terveydenhuoltoselvityksen laatimisesta samaan aikaan, kun päätös maakunnallisen selvityksen laatimisesta oli Hämeen liiton valmistelussa. Kaupunki ”unohti” vain keskustella asiasta etukäteen naapureittensa kanssa, vaikka haluaakin ne mukaan oman selvityksensä maksumiehiksi. Samanlainen unohdus tapahtui viime kesänä sosiaali- ja terveystoimen järjestämisen yhteydessä.

On valitettavaa, että Hämeenlinnan seudun kunnat eivät pysty tasa-arvoisesti ja rakentavasti keskustelemaan palveluiden kehittämisestä. Vaikka hämeenlinnalaiset kokevat suuruutensa turvien voivansa sanella naapureille ratkaisuja, ei se ole poliittisesti viisasta. Kaikki tiedämme, että vapaaehtoisissa neuvotteluissa ei päästä sopimukseen sanelemalla. Nöyryyttä tarvitaan, jos halutaan, että seudulla laaditaan yhteinen selvitys. 

Kun ennakkoluulottomasti ja tasa-arvoisesti tarkastellaan eri kuntien palvelutuotantoa voidaan ottaa käyttöön seudun parhaat käytännöt. Se on seudun ja kuntalaisten etu, jota kannattaa tavoitella. Saapa nähdä onko siihen kunnilla nöyryyttä, rohkeutta ja halua.

14 kommenttia artikkeliin “Selvityksiä”
  1. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Kuntauudistus on nyt vaiheessa, jossa ensin tehdään selvitys, sitten säädetään laki ja lain voimalla Hämeenlinna, Janakkala ja Hattula liittyvät yhdeksi kunnaksi. Lakia ryydittävät valtion porkkanat ja kepit eli raha.

    Tehtävän selvityksen merkitys on äärimmäisen suuri, koska selvitys ennakoi palvelujen järjestämistä uudessa kunnassa. Selvitystä ei ole varaa tehdä huonosti, koska huono suunnittelu johtaa huonoon toteutukseen. Katse kannattaa olla vahvasti tulevaisuudessa ja asioiden käytännön hoitamisessa. Aikaa ei ole hukattavaksi.

    Kari Ventola summaa asian hyvin ”Kun ennakkoluulottomasti ja tasa-arvoisesti tarkastellaan eri kuntien palvelutuotantoa voidaan ottaa käyttöön seutukunnan parhaat käytännöt. Se on seudun ja kuntalaisten etu, jota kannattaa tavoitella.” Tässä on lähimmän puolen vuoden tärkein ohje seutumme kolmen kunnan selvittäjille ja neuvottelijoille.

  2. avatar Jari Mäkelä sanoo:

    Hämeenlinnan päättävää kärkeä riivaa ns. väyrys- syndrooma. Pyrky on megalomaaninen – järkeäkin saattaa löytyä, mutta maltti ja viisaus on kateissa. Kun luin taannoin Hämeen sanomista terävimmän kärjen haukut naapureille, ajattelin että toimittajan olisi tullut pyytää Hellsteniltä yön yli nukuttuaan toinen tai kolmas haastatus lehteen. Kuvittelikohan hellsten että Hattulan ja Janakkalan päättäjät tulevat hattu kourassa johtajan toimistolle seuraavana päivänä pyytelemään ison veljen hellään huomaan. Johtaja ymmärsi kyllä sittemmin munauksensa, mutta oli vetoomuksineen jääkauden verran myöhässä.

    Kun diblomaatin taitoja ei näytä omaavan oikein luottamusmiesjohtokaan, ei ihmeenä voi pitää sitä, että seinän taukset ovat asettuneet siilipuollustukseen. Peilin eteen asettuminen ei liene niitä helpoimpia asioita itse kullekkaan, muuta joinain unettomina öinä kuntalaisten heikointa lenkkiä ajatellen, soisin hallinnon näin menettelevän. Joskus tuntuu sille, että kuntalaisen kriittinen ääni hallinnossa koetaan ainoastaan kiusantekona tahi rakkikoirien räksytyksenä, mutta voin ainakin omalta kohdaltani vakuuttaa että huoleni kunnan tilasta on originelli. Velkataakka ja viivan alunen luulisi hallinnon kärkeä hirvittävän, muttei se siltä nyt näytä.

  3. avatar Konsta Kupiainen sanoo:

    Muutama kysymys Kari Ventolalle ja kumppaneille:
    1. Miten Kanta-Hämeen keskussairaalan taseeseen on onnistuttu piilottamaan muhkea alijäämä?
    2. Mikä on Muhkean Alijäämän suuruus?
    3. Miksi ja missä tarkoituksessa keskussairaalan menot on alimitoitettu?
    4. Miten käy Forssan aluesairaalan? Riihimäen?
    5. Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoidon rajapinnat?
    6. Missä Hämeenlinna ERVA-alueessa? Tampere? Helsinki? Turku?
    7. Kuka ottaa Sosiaalipalvelut?
    8. Entä eläköityminen? Indeksitarkistukset?
    9. Kaikki eläkeläiset ratsastaja Leppästä myöten takaisin työelämään? Eläkeikä 75 -83 vuoteen?
    10. Voiko Hämeenlinnan kaupungin RULLLAAVA BUDJETTI meitit pelastaa?

  4. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Moro Kari!

    Onko sinun mielestä hallitus sammuttamassa vuosikymmeniä pallotellun kuntauudistuksen aivan väärällä tavalla? Kirjoitit blogissa, että nyt mm. ajankohta on väärä.

    Kunnallishallinnossa tapahtuu jatkuvasti paljon.

    Arvostelijat löytävät aina sopivat syyt vastustamiselle. Sama tilanne on työmarkkinasektorilla. Tiettyjen alojen ja naisten palkkojen korjaamiseen ei ole koskaan sopiva aika, kun kuuntelee EK:n edustajia, vaikkapa omaa tytärtä.

  5. avatar konsta.kupiainen sanoo:

    On päivän selvää, että hallinto- ja aluekehityksen ministeriryhmän 27.6.2012 esittämät kuntauudistusta ohjaavat kriteerit:
    -väestöpohja: selvitystarvetta on, jos kunnassa on alle 20.000 asukasta ja lapsia syntyy alle 50 vuodessa
    -työpaikkaomavaraisuus: oltava vähintään 80%
    -työssäkäynti- ja yhdyskuntarakenne: pendelöinti vähintään 35% keskuskuntaan
    -kuntatalous: jos kunnalla kriisikunnan tunnusluvut
    tulkitaan kunnissa PAKKOLAIKSI.

    Hattulan ja Janakkalan kuntien kompastuskivi saattaapi olla niin sanottu YLEISKRITEERI.

  6. avatar Kari Ventola sanoo:

    Moro Leo,
    Valitettavasti olen kirjoittanut epäselvästi, kun olet tulkinnut blogini tekstin väärin. Kirjoituksissani olen kritisoinut hallituksen kuntauudistuksen prosessia.

    Olen kirjoituksissani todennut uudistuksen tarpeelliseksi kunnissa, joiden tulopohja on rapautunut. Tässä kirjoituksessa viittasin joukkoon avoimia kysymyksiä, jotka vaikeuttavat selvityksen tekoa. Muutaman kuukauden kuluttua niihin toivottavasti löytyy vastauksia, jolloin päästään konkreettisesti eteenpäin.

    Työssäni ja luottamustoimissani olen aina halunnut tehdä konkreettisia, tuloksellisia ratkaisuja. Olen ollut mukana useissa toimialan tehostamisjärjestelyissä. Jos niiden tulokset olisivat olleet vain kosmeettisia toimia, kuten hallituksen kaavailema kuntarajojen tarkistus vailla konkreettista palvelutuotannon tehostamista, minulta olisi nopeasti loppunut leipä.

    Tämän vuoksi olen koko ajan puhunut palveluiden tehokkaammasta järjestämisestä. Siihen ei henkilöstön irtisanomissuoja ja tiukkaan normitettu palvelutuotanto anna suuria mahdollisuuksia. Kuitenkin säästöt syntyvät juuri palvelun tuottavuuden kehittämisestä. Sitä työtä voi ja pitäisi tehdä myös koko ajan itsenäisissä kunnissa! Sitä voidaan tehdä kuntarajoja liikuttelemattakin. Hattulan perusturvassa tehty työ ja kustannussäästöt ovat tästä hyvänä esimerkkinä.

    Riskinä on kuntaliitoksia tehtäessä, että organisaatio rakennetaan suurimman ja tehottomimman kunnan palveluorganisaation ympärille. Pieni ja tehokas toimintamalli tuhotaan yhdistymisessä liian kaavamaisella toimintatavalla. Tehdään karhunpalvelus kuntalaisille ja kansantaloudelle!

    Tällaisessa muutostilanteessa on yksityisellä sektorilla ollut mahdollista nostaa merkittävästi tuottavuutta. Kun nyt uusi organisaatio rakennetaan kaikkien olemassa olevien henkilöiden ympärille ei tuottavuus kasva. Jos joku henkilö eläköityy muutaman vuoden päästä, ollaan helposti vaatimassa uutta henkilöä tilalle. Tuottavuutta on paljon vaikeampi kehittää tämän hitaan prosessin kautta.

  7. avatar Kari Ventola sanoo:

    Joitakin vastauksia Konstan kysymyksiin:
    1-2: Alijäämä on luettavissa tilinpäätöksestä. Viime vuoden alijäämä oli 5,2 M€ ja edellisten tilikausien 2,2 M€. Alijäämää ei olisi syntynyt, jos lisääntynyt erikoissairaanhoidon käyttö olisi laskutettu jäsenkunnilta, jotka sen joka tapauksessa joutuvat joskus maksamaan. Se olisi heikentänyt kuntien tilinpäätöksiä. Nyt kuntien velka on kirjattu kunnan konsernitaseeseen.
    Viime kaudella ennen kaikkea ulkopuolisten sairaaloiden käyttö ylitti budjetin
    3: Hallitus olisi parempi vastaaja budjetin mitoitukseen. Ymmärrän, että mm. esh:n prosesseja ja tuottavuutta yritetään tiukalla budjettikurilla parantaa.
    4. Forssalaiset kyllä pitävät huolen omasta aluesairaalastaan. Toivon, että Riihimäen seutu jatkossakin tekisi yhteistyötä Hämeenlinnan seudun kanssa.
    5. Mielenkiintoinen ja tärkeä asia. Mielestäni perusterveydenhuollon pitäisi ottaa enemmän vastuuta.
    6. Tampere. Mielestäni palveluiden ostossa pitää kilpailuttaa myös muita yliopistollisia sairaaloita.
    7. Katsotaan, mitä kuntauudistus tuo tullessaan.
    8. Indeksitarkistukset ovat hallituksen käsissä. En osaa ottaa kantaa.
    9. Itse yritän edelleen tehdä töitä, tosin muita kuin konsultin.
    10. Toivon, että Hämeenlinna saa taloutensa tasapainoon.

  8. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Hyvä Kari,H.V.
    Sinun kokemustasi ja näkemyksiäsi tarvitaan, kun uutta kuntaa rakennetaan.
    Kirjoituksestasi luulen ymmärtäväni, että kolmen kunnan yhteenliittymässä ei tarvita palvelutuotantoon yhtä paljon henkilöstöä, kuin tällä hetkellä seudun kunnissa on yhteensä. Olen samaa mieltä. Koska uudistus tähtää kuitenkin tulevaisuuteen, 2020-luvulle, on irtisanomissuoja ohimenevä haitta.

  9. avatar iisakki sanoo:

    Terve Kari,

    tiedän sinut rakentavaksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi ja poliitikoksi. Sitä vaikeampaa onkin hyväksyä väitteet siitä, etteikö selvityksien teosta olisi ”muistettu” puhua naapureille. Ja kohtuullisen nöyrästikin on suhtauduttu: itse olen jopa polvillani anellut (Irja Pynnösellä on tästä hallussaan jopa kuvadokumentti), että Janakkala muuttaisi täysin ehdotonta kantaansa ja lähtisi mukaan edes maakunnallisiin selvityksiin.

    Onneksi nyt useamman tyrmäyksen jälkeen tässä asiassa on saatu liikahdus, sen jälkeen, kun kuntakuulemiskierrokset oli käyty ja shp ajautunut taloudelliseen umpikujaan. Kaikki muut maakunnan kunnat olisivat ymmärtääkseni olleet valmiit selvityksiin jo aiemmin, ja nyt oltaisiin jo aika pitkällä…

    Erityyppisistä selvityksistä on joka tapauksessa keskusteltu koko kuluvan vaalikauden ajan. Itse nostin asiaa esille jo siinä yhteisessä valtuustojen seminaarissa Verkatehtaalla. Virkamiesten välillä on käyty lukuisia keskusteluja hyvässä hengessä koko ajan, mutta poliittisen päätöksentekijän ehdoton kanta on estänyt naapurikunnissa virkamiesten suopean suhtautumisen tai julkiset kannanotot.

    Puheenjohtajien yhteisissä tapaamisissa erilaisista malleista on keskusteltu, mutta jos on erehdytty ehdottamaan mitään julkisesti, ne on tulkittu provokaatioiksi ja ”sodanjulistuksiksi”.

    Minä saatan olla törppö, huonokäytöksinen ja onneton diplomaatti, mutta en näe, että vallitsevassa ilmapiirissä aiti Teresakaan olisi saanut luotua minkäänlaista yhteistä tahtotilaa selvityksille. Janakkala ja Hattulakaan eivät voi, eivät vain voi, mennä kerta toisensa jälkeen sen taakse, että asia olisi kiinni hämeenlinnalaisten huonosta käytöksestä. Kun ministeri Virkkunen vieraili Hattulassa, häntäkin syytettiin huonosta käytöksestä. Muuten varmaan kuntauudistuksesta oltaisiinkin oltu innoissaan?

    Se ei ole huonoa käytöstä, jos kertoo oman mielipiteensä asioista suoraan ja kiertelemättä. Ja sitä paitsi, jos kysymys olisi pelkästään hämeenlinnalaisten poliittisten kykyjen puutteesta, miksi suhtautuminen keskuskaupunkeihin on vähintään yhtä vihamielistä niin Tampereella, Turussa, Lahdessa…?

    Erikoinen on myös väitteesi siitä, että Hämeenlinna kaipaisi naapureita oman selvityksensä maksumiehiksi. Oli täysin selvää, että naapurit eivät tulisi selvityksiin missään nimessä lähtemään, joten alusta lähtien hanke on laskettu täysin oman ja valtion rahoituksen varaan. Yhteistyötä tehdään muutaman muun keskuskaupungin kanssa ja rahoitusta tulee ministeriöstä. Ovi haluttiin kuitenkin pitää auki naapureille loppuun asti ja mukaan olisi päässyt todella pienellä maksuosuudella. Muistaakseni kyse oli n. 10 000 eurosta. Ja varmaan mukaan pääsisi vieläkin: henkilökohtaisesti olen valmis tekemään suurin piirtein mitä tahansa nöyrää ja vaikka nöyryyttävää, jos se asiaa yhtään auttaa.

  10. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Lopeta ihmeessä tuo jeesustelusi Iisakki!
    Riitta

  11. avatar Sari Rautio sanoo:

    Kari, kerro esimerkki, missä Hämeenlinna on sanellut?
    Sari

  12. avatar Kari Ventola sanoo:

    Iisakki ja Sari,
    Epätarkoilla sanavalinnoillani olen onnistunut ärsyttämään ja saanut aikaan keskustelua.

    Sanelun sijasta olisi ehkä pitänyt käyttää ilmaisua: laittaa tapahtuneiden tosiasioiden eteen.

    Kaupunginhallitus päätti selvityshankkeesta 14.5.2012. Asia lähetettiin tiedoksi naapureille. Olin eräiden muiden luottamushenkilöiden kanssa kaksi viikkoa myöhemmin tilaisuudessa, jossa mm. Sari kertoi hankkeesta.

    Olisiko ollut parempi sopia asiasta etukäteen naapureiden ylimmän luottamushenkilöjohdon kanssa? Nyt Hämeenlinnan esitys herätti suurta hämmästystä, kun kuntien kanssa oli juuri sovittu yhteisestä erikoissairaanhoidon selvityksestä.

    Toivottavasti seudun johtavien luottamushenkilöiden keskustelut jatkuvat, jotta kuntien yhteistyötä voidaan kehittää seudun ja kuntalaisten parhaaksi.

  13. avatar konsta.kupiainen sanoo:

    Hattulan ja Janakkalan kuntien kompastuskivi saattaapi olla niin sanottu YLEISKRITEERI.
    Näin asia etenne heti kuntavaalien jälkeen 28.10.2012. Asia on selvä kuin pläkki.

  14. avatar konsta.kupiainen sanoo:

    Miksi sixpack-hallitus ajaa PAKKOLAKIA?

Jätä kommentti

css.php