Kunnanjohtajaa hakemaan

Hattulan viimeaikaiset kunnanjohtajat ovat olleet dynaamisia. He ovat lyhyen työskentelyjaksonsa aikana saaneet paljon hyvää aikaan. Hattula on kehittynyt jättiaskelin. Tällaisilla henkilöillä on terve halu edetä työurallaan. Heidän aikaansaannoksensa on huomattu kunnan ulkopuolellakin. Ei siis ole ihme, että heille on tarjottu uutta haastetta, suurempaa kuntaa johdettavaksi.

Joissain puheenvuoroissa on vaadittu kunnanjohtajan sitomista pitemmäksi ajaksi Hattulaan. Tällaisia keinoja ei käytännössä ole. Suomessa ihmiset voivat vapaasti vaihtaa työpaikkaa.

Kunnanjohtajien nopean vaihtuvuuden vuoksi on myös esitetty, että pitäisi valita henkilö, joka viipyisi kauemmin. Uuden kunnanjohtajan etsiminen tietysti vaatii työtä ja rahaa. Sen varjolla ei kuitenkaan kannata etsiä huonoa johtajaa, joka viipyisi kauemmin. Toimelias henkilö saa parissa vuodessa enemmän aikaan kuin heikompi johtaja pidemmässä ajassa.

Minulle on ehdotettu, että Hattula siirtyisi pormestarimallin käyttöön. Se merkitsisi luottamushenkilön siirtymistä kunnanjohtajan asemaan. Minusta pormestarimalli voi toimia suurissa kaupungeissa. Pienissä kunnissa organisaatio ei voi olla kovin korkea, joten johtamiseen tarvitaan ammattilaista. Poliittinen johtaminen hoituu kyllä luottamushenkilöitten kautta.

Valtuuston hyväksymässä strategiassa on asetettu Hattulan lähivuosien tavoitteet. Kunnanjohtaja on avainhenkilö työskennellessämme tavoitteidemme saavuttamiseksi.

Sote muuttaa myös kunnanjohtajan toimenkuvaa. Kehittämisasiat korostuvat. Lisäksi kunnanjohtaja joutuu valvomaan, että maakunnan ja muiden organisaatioiden tuottamat palvelut täyttävät asetetut vaatimukset. Talousasioihinkin joudutaan paneutumaan. Hattulan tulorahoitus pienenee, mutta vanhat velat on silti pystyttävä maksamaan.

Päättäjien on siis arvioitava, minkä tyyppistä johtajaa tarvitsemme jatkossa. Onko nykyinen tilanteemme hyvä ja tyydymme vain sen säilyttämiseen? Haluammeko, että Hattula kehittyy ja kasvaa edelleen? Mitä toimenpiteitä ja valmiuksia kasvu kunnanjohtajalta edellyttää? Millaista henkilöstöjohtajaa tarvitsemme?

Päättäjien tehtävä on yksinkertainen mutta erittäin vaativa. Meidän on pystyttävä löytämään ehdokkaista oikea henkilö. Valinnan varmistamiseksi olemme käyttäneet myös ulkopuolista konsulttia ja henkilötestausta. Työelämässä hankkimani rekrytointikokemus on nyt hyvässä käytössä.

Valinnan vaikeusastetta nostaa vielä valtuuston vaihtuminen. Hakeminen on järkevää käynnistää tällä valtuustokaudella, vaikka varsinaisen valinnan tekee uusi valtuusto. Muutoin tilapäisjärjestelyjen kausi venyy liian pitkäksi.

Olkoon tavoitteena etsiä vähintään yhtä hyvä kunnanjohtaja kuin hänen kaksi edeltäjäänsä.

Kolumni julkaistu Hämeenlinnan kaupunkiuutisissa 4.3.2017

8 kommenttia artikkeliin “Kunnanjohtajaa hakemaan”
  1. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Älkääpä vaan tehkö samaa virhettä Hattulassa, kuin minkä tekivät Hartolassa tuossa vuonna 2001, kun laittoivat paikalliseen Lähilehteen, AvoimiaTyöpaikkoja-sarakkeeseen ilmoituksen ; ”Kunnanjohtajan työpaikka Hartolassa”

    Kaikenmaailman kylähullut ja työnhakuun velvoitetut alkavat pian hakemaan ”työpaikkaa”…
    ja siinähän sitten hukutte postiin.

    Niin kuin minäkin tein, kun se ilmoitus silmiini sattui silloin!
    Tottakai hain sillon kunnanjohtajan työpaikkaa, olinhan juuri Työvoimahallinnon pakottamana, käynyt työnhakukurssinkin ja pitihän minun osoittaa oppineeni hakemaan työtä.
    Hankin tietoa työvoimatoimiston johtajilta ja hallinnolta, oppisopimuskoulutuksista, kun kaikki taidot eivät vielä olleet olemassa valmiina, lisäksi hankin tietoa työllistämismäärärahoista joita köyhtymässä olevan Hartolan kunnan olisi ollut mahdollista saada, työllistäessään minut pitkäaikaistyöttömänä tuohon kunnanjohtajan työpaikkaan.
    Jopa työvoimavirkailijalta Sysmän työvoimatoimistosta, pyysin hakuosoituksen kyseistä työpaikkaa varten.
    Ensinhän hän ei sitä suostunut antamaan, nauroi vain ettei sinua sinne valita kumminkaan. Mutta kun vaatimalla vaadin ja uhkasin tekeväni valituksen virkavelvollisuuksien laiminlyönnistä niin kirjoittipa tuo sen lopulta ja kun sen minulla ojensi, niin ilkkuen sanoi:” Jos sinut sitten valitaankin, etkä ota työpaikkaa vastaan, niin se on sitten kolmen kuukauden karenssi tiedossa!”

    No eihän mua valittu siihen hommaan. En edes haastattelukierrokselle päässyt.
    Mutta kun sanomalehdet innostuivat kirjoittelemaan kilpaa asiasta, niin…
    Työvoimahallinnon viskaalit ottivat sen verran nokkiinsa tuosta tempauksestani, että hommasivat mulle viralliset ”kylähullun paperit” ja pumppasivat työttömyystilastojen kaunistukseksi mut eläkkeelle.

    No mikäs tässä on ollessa?
    ”Vapaaherranakin”!

  2. avatar Kimmo Kautio sanoo:

    Hattulan kannattaisi ehkä etsiä koulutustasoltaan sellainen kunnanjohtaja, joka ei yksinkertaisesti ihan joka paikkaan ponkaise muodollisen pätevyyden puuttuessa. Ja miksei voida tehdä määräaikaista sopimusta?
    Tai miten olisi pormestarimalli? 😉

    • avatar Jaana Laine sanoo:

      Kimmo, Perussuomalaiset ehdottivat kunnanjohtajan valintaa case Inna määräaikaiseksi ! Mutta kuten olemme havainneet, ei meidän mielipiteillämme ole juurikaan merkitystä kok. suuntaan. Kaikki kolme loppumetreille valittua ehdokasta olivat valmiit allekirjoittamaan määräaikaisen sopimuksen! En ymmärrä mistä laista Kari Ventola vetää tuon kytkyn, että kun hakemuksessa haettiin toistaiseksi sopimuksella kunnanjohtajaa niin se tulee myös valita toistaiseksi? Ketään ei voi pakottaa määräaikaiseen työsuhteeseen, mutta jos siihen on ihan vapaaehtoisesti valmis, niin mikään ei myöskään estä sitä toteuttamasta. Haluan faktaa eli lain kohta tulkinnastasi kiitos? Hämeenliitossa valitsimme määräaikaisen maakuntajohtajan, ja peruste sille oli tuleva maakuntauudistus. Samalla perusteella olisi voitu valita Hattulan kunnanjohtaja määräaikaiseksi, näin meillä olisi ollut kunnanjohtaja siihen saakka, kun tulee selvyys tuohon tulevaan maakuntauudistukseen. Ja sen jälkeen olisi voitu jatkaa työsopimusta toistaiseksi, jos siltä tuntuu tai antaa ns. kenkää jos homma ei ole toiminut. Kenelle on hyötyä valita tässä tilanteessa toistaiseksi kunnanjohtajaa ja mitä hyötyä siitä on? Olemme nyt kaksi kunnanjohtajaa menettäneet tämän epäonnistuneen valintaprosessin vuoksi, ja valintaprosessi on myös kallis ja työläs. Kari Ventola aiheuttaa kuntamme veronmaksajille kohtuuttomia kuluja pysyessään sinnikkäästi oman tahtonsa ja vallankäyttönsä takana, valita edelleen hattulan kunnalle toistaiseksi kunnanjohtajaa! Hän myös korostaa omaa erinoimaisuuttaan omilla ”rekrytointitaidoillaan”, mielestäni näillä ”taidoilla” ja itsepäisyydellä on nyt aiheutettu vain isoja kustannuksia Hattulan kunnalle ja menty ns. metsään! Nasta Hattula ”virheitä saa tehdä” slogan, mutta kyllä niistä tulee myös oppia! Mitä tulee kuntamme kehittämiseen, on tietysti hieno juttu että investointeja on tehty se on selvä se. Mutta tästä aiheutuen kuntamme velkamäärä onkin lähes tuplaantunut 2013 lähtien! Jos/kun uusi sote-laki astuu voimaan, joudumme pärjäämään arvion mukaan alle 9%:n verotuloilla pakkoleikkurin jälkeen. Tuon veroprosentin verotuloilla pitää siis kattaa nämä valtavat velat ja toimintamenot (sivistys) mitä nyt on aiheutettu turhan ”pröystäilevillä” investoinneilla. Siintääkö Kari Ventolalla jo mielessä uusi veroprosentin korotusesitys, jos hän siihen pääsee vaikuttamaan kuten nyt on käynyt? Juurihan sitä 2017 vuodelle korotettiin, itse en sitä kannattanut. Toimintamenot tulee aina ensin suhteuttaa tuloihin! Itse kannatan kunnanjohtajan valintaa määräaikaisena, jos sitä nyt edes kannattaa tehdä tässä tilanteessa? Järkevintä olisi jättää koko valintaprosessi uudelle tulevalle valtuustolle, tässäkin nähdään että valtaa halutaan käyttää ja tuoda asia vireille vielä vanhalle valtuustolle ”varmuuden vuoksi” !

  3. Jos vaikka sattuistte tuntemaan sellaista vipinää, että tarvitsisitte henkilöä, joka osaa ajatella muillakin kuin perskarvoillaan, niin harkitkaapa.
    Olettehan te lukijat huomanneet kuinka juurtajaksaen paneudun asioihin, olipa asia mikä tahansa.

    Eipä sitä tiedä jos vaikkapa hakisinkin tuota virkaa, nyt nääs alkaa olla opinnot suoritettu, ihan omalla ajalla!

    Kun mitä nyt olen näiden kunanjohtajien toilailuja kautta maan seuraillut, niin ei siihen hommaan paljon järkeä näytä tarvittavan!

    Pelkkä Ojalan laskuopin taitaminen joissain kunnissa tuntuu riittävän.

    Ilmoittaudun siis täten olevani käytettävissä, sikäli kun /jos ette vaaleilla halua valita jotakin pölvästiä jatkamaan tyhjäntoimitusta seuraavaan hakuun asti!

    Ja mitä tulee pormestarimalliin tai tavanomaiseen kunnanjohtaja-malliin, niin kumpikin käy.

    Ja noin hintakilpailun nimissä, palkkatoiveenikin on melko vaatimaton, vain 10 tuhatta euroa kuussa.

    Miettikääpä asiaa!

  4. avatar Kari Ventola sanoo:

    Kimmo: Valtuusto on määritellyt kj:n koulutustason, jonka mukaan toimitaan. On meillä esimerkkejä pidempiaikaisistakin kunnanjohtajista, joiden työn tulokset eivät olleet kovin hyviä. Olen yrityksissä oppinut, että keskimääräistä parempi henkilö saa myös keskimääräistä parempia tuloksia akaiseksi. Minusta hyvää kj:a kannattaa etsiä.
    Määräaikaisuus pitää mainita viranhakuilmoituksessa. Kokemukset määräaikaisuudesta, jolloin se oli suosiossa, eivät olleet rohkaisevia. Hyvistä hakijoista oli pulaa. Mielestäni määräaikaisuus ei myöskään järkevästi sido henkilöä työpaikkaansa. Uskon enemmän positiivisiin kannustimiin. Siihen kuuluu mahdollisuus antaa työssään näyttöjä ja edetä urallaan.
    En usko pormestarimallin toimivuuteen keskikokoisessa kunnassa.

    • Määräajaksi valitussa kunnanjohtajassa on hyvää yksi asia!
      Jos tulee valituksi vakivirkaan sellainen joku älyk¤¤piö tai muuten kelju tyyppi, niinkuin tuolla Heinolassa taannoin kävi, että kaupunginjohtaja heittäytyi hankalaksi, ja porukka pisti sen pihalle, niin tulee oikeusjuttuja ja korvausvelvollisuuksia. Mutta määräaikaiseksi valitun toimisuhdetta ei vaan yksinkertaisesti jatketa ja sillähän siitä päästään..

  5. avatar Jarppana sanoo:

    Hyvä Kari, olen huolissani Hattulan kunnanjohtajan hakuprosessin hämmästyttävistä piirteistä. Olet kunnanjohtajan valintaa valmistelevan työryhmän puheenjohtaja. Itseäni ihmetyttää suuresti, että miksi ottaa haun loppusuoralla mukaan panssariprikaatin komentaja kun haastattelussa on jo ollut kaksi kokenutta kuntajohtajaa? Vai onko niin, että panssariprikaatin komentaja on niin iso herra Hattulan kunnalle, että valintaprosessiin ollaan valmiit ottamaan siitä huolimatta, että hakuaika on jo päättynyt ja loppusuoralle valittu kaksi kokenutta kunnanjohtajaa? Hämmästellen luin myös Hämeen Sanomista komenttisi 19.5 koskien kunnanjohtajan hakuprosessia. Jutussa manitset, että hakuprosessi voidaan aloittaa alusta. Jos kunnanjohtajan hakuprosessista annetaan tehdä tällainen farssi, miten voidaan ihmetellä ettei kunnan johdossa viihdy osaavat johtajat kauaa? Ei valintaprosesseja näin vedetä. Hakuprosessi pitäisi nyt saattaa pikaisesti päätökseen ja unohtaa tällainen sooloilu. Tämä on kaukana kunnon kuntajohtamisesta.

    • avatar Kari Ventola sanoo:

      Jarppana,
      Valintaprosessiin voidaan ottaa mukaan suostumuksen antaneita vielä valtuuston kokouksen alla. Hakuajan päättyminen ei sitä rajoita. Komentaja on myös ollut soveltuvuustestissä, jolloin hänen osaamisensa ja persoonalliset ominaisuutensa ovat samalla tavalla valtuutettujen arvioitavana kuin muiden hakijoiden. Nyt valtuustolla on useampia ehdokkaita, joista kunnanjohtaja voidaan valita.

      Halusimme saada uuden kunnanjohtajan mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi päädyimme siihen, että vanha kunnanhallitus käynnistää hakuprosessin. Kun uusi valtuusto tekee valinnan vielä kesäkuussa, niin valittu kunnanjohtaja voi aloittaa työnsä syksyllä.

      Maininnastani uudesta hakukierroksesta voi saada virheellisen käsityksen. En todellakaan toivo sitä. Nykyinen valtuusto ja kunnanhallitus eivät kuitenkaan voi sitoa uuden valtuuston käsiä. Jos uudet päättäjät eivät ole tyytyväisiä ehdokkaisiin, he voivat halutessaan käynnistää uuden hakukierroksen. Silloin kuitenkin prosessi venyy ja sillä on kunnan toimintaan ja imagoon negatiivisia vaikutuksia.

Jätä kommentti

css.php